Kto musi sporządzić ocenę ryzyka zawodowego?
Ocenę ryzyka zawodowego należy wykonywać dla wszystkich stanowisk pracy, dla których ocena nie była wykonywana, a także wtedy, gdy w miejscu pracy zostały wprowadzone zmiany, które mogą spowodować zmianę poziomu ryzyka. Zatem kto musi sporządzić ocenę ryzyka zawodowego? Pracodawca lub inna wyznaczona przez niego osoba, tj. specjalista ds. BHP, kompetentny pracownik bądź współpracująca firma zewnętrzna. Mimo wszystko odpowiedzialność za ocenę ryzyka zawodowego ponosi pracodawca. Oprócz tego jest on zobowiązany do stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko zawodowe oraz do informowania pracowników o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami na miejscu pracy.
Kto musi sporządzić ocenę ryzyka zawodowego?
Zgodnie z Polską Normą PN-N-18002 Systemy zarządzania bezpieczeństwem higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza zespół, w skład którego może wchodzić: pracodawca, pracownicy wyznaczeni przez pracodawcę lub specjaliści spoza organizacji, np. firma outsourcingowa. Ocena ryzyka zawodowego nie musi być opracowana przez pracodawcę osobiście, gdyż ustawodawca nie precyzuje tego w przepisach. Gdy pracodawca nie ma doświadczenia, może zlecić opracowanie dokumentacji firmie zewnętrznej świadcząca usługi BHP.